Strefa pacjenta

Wszystkie przydatne informacje

hands, pregnant, woman-2568594.jpgOpieka stomatologiczna dla kobiet ciężarnych

Podczas dziewięciu miesięcy ciąży oraz karmienia piersią,  zęby bardziej niż zwykle narażone są na próchnicę. Nasilenie zmian  próchnicowych wynika głównie z zaniedbań higienicznych i nasilonego łaknienia , częstego podjadania pokarmów wysokowęglowodanowych oraz kwaśnego odczynu śliny ( wymioty).Estrogeny powodują przerośnięcie i przekrwienie dziąseł co wpływa na ich rozpulchnienie i krwawienie.

Leczenie próchnicy, stanów zapalnych miazgi i przyzębia najlepiej przeprowadzić przed zajściem w ciążę .W pierwszym trymestrze większość kobiet  cierpi z powodu nawracających nudności ( wymiotów), które doprowadzają do uszkodzenia szkliwa i nasilają rozrost istniejących już ubytków próchnicowych .Choroby przyzębia ,zwiększona ruchomość zębów, wrażliwość dziąseł na ból i krwawienie ,a także przykry zapach z ust to najistotniejsze problemy zmuszające kobietę w ciąży do wizyty w gabinecie stomatologicznym.

Najbezpieczniejszym okresem  na leczenie jest drugi trymestr ciąży .Pierwsze trzy miesiące to okres szczególny – czas kształtowania się płodu i rozwoju najważniejszych organów, a w trzecim trymestrze ze względu na niedogodności związane z wielkością brzucha ,leczenie może być utrudnione. Mimo, iż wymaga to nieco więcej starań niż zwykle, wszystkim problemom z zębami podczas ciąży można zapobiec dzięki profilaktyce ,regularnym kontrolom i odpowiedniemu leczeniu.

Nie ma przeciwskazań do stosowania u przyszłej mamy znieczulenia miejscowego. Kobieta powinna jednak powiadomić lekarza o tym, że jest w ciąży ,gdyż ma to wpływ na dobór środka znieczulającego .Często zdarza się ,że strach przed  leczeniem zębów bez znieczulenia powoduje wydzielanie większej ilości adrenaliny  ( hormonu stresu ), niż jego zawartość w środku znieczulającym. Może mieć to dużo gorszy wpływ na płód.

Ciążowe zapalenie dziąseł i infekcje przyzębia

Ciążowe zapalenie dziąseł jest zjawiskiem przemijającym. Może być uogólnione lub miejscowe. Najczęściej pojawia się na początku drugiego trymestru. Stopniowo objawy nasilają się osiągając szczyt  ok. 8 miesiąca ciąży, a następnie zmniejszają się wraz ze zbliżaniem się terminu porodu.

Stwierdzono ,że nieleczone infekcje przyzębia powodują przedwczesne zakończenie ciąży i urodzenie dziecka z niską masą urodzeniową. Jest to wynikiem działania wielu mediatorów , których wydzielanie jest stymulowane przez egzo- i endotoksyny bakteryjne. Wzrasta przez to produkcji hormonów, które stymulują czynność skurczową macicy .Ryzyko przedwczesnego porodu (przed 37 tygodniem ciąży) wg .różnych danych wzrasta 3,9-7,9-krotnie u kobiet z zapaleniem  przyzębia w porównaniu z kobietami bez zmian zapalnych. Wykazano  również , że kobiety u których w 3 trymestrze w surowicy wykryto przeciwciała przeciw najczęstrzemu patogenowi wywołującemu zapalenia przyzębia ( P.gingivialis) częściej rodziły się dzieci z niską masą urodzeniową poniżej 2500 g (10-11% w stosunku do 1;84%)

Najczęstszymi objawami ciążowego zapalenia dziąseł jest rozpulchnienie, przerost, bolesność i krwawienie z dziąseł. Są to sygnały z którymi natychmiast powinno zgłosić się do stomatologa.

W okresie ciąży DIAGNOSTYKA RTG POWINNA BYĆ OGRANICZONA DO MINIMUM I WYKONYWANA JEDYNIE W KONIECZNYCH PRZYPADKACH.

Zabiegi higienizacyjne w ciąży. W trakcie ciąży należy zwrócić szczególną uwagę na zabiegi higieniczne, zarówno te przeprowadzane w domu, jak i w gabinecie stomatologicznym .W profilaktyce domowej bardzo ważne jest szczotkowanie zębów z użyciem past fluorkowych- najlepiej po każdym posiłku lub przynajmniej dwa razy dziennie. Ciąża to czas, w którym Pacjentka powinna( jeśli dotąd tego nie robiła) rozpocząć stosowanie dodatkowych przyborów

PRAWIDŁOWA HIGIENA JAMY USTNEJ

Dla zachowania prawidłowej higieny jamy ustnej zaleca się myć zęby przynajmniej dwa razy dziennie, a najlepiej po każdym posiłku  przez minimum 2- 3 minuty. Poprawnie należy codziennie czyścić wszystkie powierzchnie zęba. Szczotka skutecznie umyje trzy powierzchnie :  żującą, wewnętrzną i zewnętrzną , natomiast nie dostanie się do powierzchni stycznych.

W tym celu konieczne jest stosowanie odpowiednich narzędzi są to :

• nici dentystyczne,
  • wykałaczki,
  • szczoteczki międzyzębowe, które skutecznie usuwają płytkę nazębną z przestrzeni międzyzębowych

Zęby myjemy układając szczoteczkę pod kątem 45 stopni, w połowie dotykając ząb a w połowie dziąsło i wykonujemy małe okrężne ruchy. Nitkowanie należy wykonywać przynajmniej raz dziennie przed pójściem spać. Nitkę prowadzimy od dziąsła do powierzchni żującej zęba (należy uważać aby nie przeciąć brodawki dziąsłowej). Bardzo wygodna jest technika pętli : tworzymy pętlę na kciuku jednej ręki i napinamy nitkę palcem wskazującym drugiej.

Higienę jamy ustnej możemy uzupełnić stosując płyny do płukania jamy ustnej, które usuną resztki złogów nazębnych oraz nieprzyjemny zapach z ust.

PAMIĘTAJMY ŻE  NAJWAŻNIEJSZE DLA ZDROWIA JAMY USTNEJ SĄ REGULARNE WIZYTY KONTROLNE U STOMATOLOGA MINIMUM DWA RAZY W ROKU

Przeciwskazania do wybielania

Zobacz na co zwrócić uwagę
hands, pregnant, woman-2568594.jpg